تست قرابت معنایی تجربی و ریاضی

قرابت­ معنایی

برگزیده­ای از قرابت­های معنایی

üمفهوم بیت « ما ز دریاییم و دریا می رویم / ما ز بالاییم و بالا می رویم » با بیت های زیر تناسب مفهومی دارد:

1) جزء جهان است شخص مردم روزی / باز شود جزء بی گمان به سوی کل

2) به اصل باز شود فرع و هست نزد خرد / مر این حدیث مسلم، هم این مثل مضروب

3) ماهی از دریا چو در صحرا فتد / می تپد تا باز در دریا فتد

بقیه در ادامه یمطلب...

ادامه نوشته

جایگاه زبان و ادبیات فارسی


نگاهی گذرا به جایگاه زبان وادبیات فارسی در دوره ی متوسطه..

ادامه نوشته

نقد ادبیات 3 انسانی

نقد کتاب ادبیات فارسی 3 علوم انسانی

کلیات

مطالب فصل ششم کتاب ادبیات فارسی 3 علوم انسانی(سفرنامه، حسب حال و زندگی نامه) در 16 صفحه، حدود ده درصد حجم کتاب را به خود اختصاص داده است.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

خداحافظی با حواس پرتی در کلاس

 

تکنيکهاي حضور فعال در کلاس

۱. همراهي با مدرس:

بسيار مهم است که خودتان را با سرعت، نحوه و شيوه تدريس معلم يا استاد خود هماهنگ سازيد و با او حرکت کنيد. هم شتاب بيش از مدرس داشتن ذهن را آشفته و مغشوش مي کند و هم سرعت کند شما و عقب ماندن از او. هماهنگ نبودن با سرعت و روش و بيان مدرس، شما را او جذب مطالب بعدي محروم مي کند. آنچه که در همراهي با مدرس مهم است، دروهله اول، خوب شنيدن است. اغلب شما با آنکه صداي معلم را به وضوح نمي

بقیه در ادامه ی مطلب... 

ادامه نوشته

نمونه سوال لدبیات 2 دوم دبیرستان

                                                    بسمه تعالی

 

ادبیات فارسی 2             خرداد                                                 شماره 1

 

الف ) معنای ساده و روان ابیات زیر را بنویسید .

 

1.        دیگر به احدی تعارف ندهد .

 بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

جزوه ی آرایه ی ادبی ادبیات اول دبیرستان

 

به نام یکتای بی همتا

 

جزوه آرایه های ادبیات فارسی اول دبیرستان

 

1.تشبیه:ادعای شباهت میان دو چیز یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

جزوه ی آرایه های ادبی دوم دبیرستان

جزوه  آرایه های ادبیات فارسی دوم دبیرستان

1.کنایه : در لغت به معنی پوشیده سخن گفتن است اما در اصطلاح ادبی به جمله یا عبارتی گفته می شود که معنی ظاهری آن

مورد نظر نباشد بلکه معنی غیر حقیقی هدف نویسنده یا شاعر باشد.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

مفهوم کنایات در ادبیات 2

مفهوم کنایه ها در ادبیات 2-دوم دبیرستان


بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

تست دبیات رشته ی تجربی -ریاضی

تست ادبیات تجربی-ریاضی

  534- اضافه تشبيهي، در بيت «نبود از تو گريزي چنين که بار غم دل / ز دست شکوه گرفتم به دوش ناله کشيدم» کدام است؟ (سراسري75)

1) غم دل 
2) دوش ناله 
3) دست شکوه 
4) بارغم  

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

سوال زبان فارسی2 دوم دبیرستان

باسمه تعالی      –  سازمان آموزش و پرورش استان گلستان – کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی

امتحان درس زبان فارسی 2

سال دوّم متوسطه رشته‌ی علوم تجربی وریاضی

تاریخ امتحان : 03 / 03 / 1391

نام و نام خانوادگی :

کد دانش آموزی :

مدت امتحان : 75 دقیقه

آموزش و پرورش شهرستان بوشهر

دبیرستان :سعادت

مُهر آموزشگاه

سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر + روز مقاومت ، ایثار و پیروزی  بر همگان مبارک باد .

ردیف

متن سؤالات

نمره

الف

1

زبان‌شناسی : 4 نمره

چرا گوناگونی‌های سبکی  و لهجه‌ای و...  به یگانگی زبان آسیب نمی‌رساند؟

بقیه در ادامه ی مطلب...

 

50/0

ادامه نوشته

سوال ادبیات2 دوم دبیرستان

ردیف

متن سؤالات ادبیات فارسی2 دوم دبیرستان

نمره

الف

1

معنی لغات زیر را جلوی هر یک بنویسید .  ( 8 مورد 2 نمره )

که به ماسِوا فکندی همه  سایه ی هما را .

بقیه در ادامه ی مطلب...

 

0.25

ادامه نوشته

سوال زبان فارسی 3

•   نمودار پیکانی گروه اسمی(لباس آبی آسمانی) را رسم کنید. نوع وابسته ی مشخص شده را بنویسید؟

 

•   کلمه ی(سرتیپ) را در دو جمله جداگانه یک بار به عنوان هسته گروه و بار دیگر به عنوان شاخص به کار ببرید؟

•  در جمله های زیر ممیز وشاخص را نشان دهید؟

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

تا چه حد به کار های شادی بخش می پردازید؟

تا چه حد به این کارهای شادی بخش می پردازید؟

1- به تماشاي غروب آفتاب بنشينيد.
2- بيشتر بخنديد.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

غلط های مشهور املایی

 

غلط های مشهور املایی و دستوری زبان فارسی 

 

غلط مشهور در توصیف دو دسته به کار برده می شود:

دسته ی نخست کسانی هستند که از رهگذر سالوسی و ریاکاری در زمره ی نیک مردان جای می گیرند. در باره ی این  " گندم نماهای جو فروش " می گویند:  فلانی غلط مشهور است، یعنی نان پرهیزکاری می خورد ولی " چون به خلوت می رود آن کار دیگر می

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

مکتب های ادبی اروپا


مکتب های ادبی و هنری

 آنیمیسم (Animisme) جان گرایی

آنیمیسم در ادبیات حالتی را بیان می کند که در آن گویی اشیا جان و شعور دارند. آنیمیسم از واژه ی لاتینanimaگرفته شده است که به معنی روح است و  آنیمیسم  گرایش به روح دادن به اشیاء و طبیعت ست. 
آنیمیسم به عنوان مثال در اثر "میلی یا خاک زادگاه" (Milly ou la terre natale) نوشته ی لامارتین و یا دراثر "دهان تاریکی" ( La bouche d'ombre) نوشته ی ویکتور هوگو و "اشعار طلایی" (Vers dores) نوشته ی نروال به چشم می خورد.

 

ادامه نوشته

تست زبان فارسی

1ـ تعداد واج‌هاي همه‌ي كلمات زير با هم برابر هستند به جز . . .

1) آدم

2) دانش

3)استاد

4) كلاه

 

 2ـ نوع ساخت كدام واژه با بقيه متفاوت است؟ 

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

تست ادبیات3

 نمونه سوالات تست ادبیات3

1.معنی کدام کلمه نا درست است؟(آزاد68)

1)خضرت:سبزی         2)صفوت:روشن            3)قسیم:صاحب جمال          4)سقیم:نادرست

ادامه نوشته

تست ادبیات 3 تجربی

تست ادبیات 3(تجربی - ریاضی)

۱- کدام یک از کتاب های زیر نثرش مرسل است؟

الف)کلیله و دمنه                ب)مرزبان نامه     

 ج)سیاست نامه                 د)گلستان سعدی

2- شعر زیر کدام یک از آرایه های زیر را ندارد؟

«ز سم ستوران در آن پهن دشت /زمین شش شد و آسمان گشت هشت

الف)مراعات                          ب) ایهام تناسب

ج)واج آرایی                             د)جناس

3- «ظلم ستیزی بر رعیت و عکس العمل نسبت به آن»جز کدامیک از عناصر داستان گیله مرد اثر مرحوم بزرگ علوی است؟

الف)هسته یا طرح داستان                            ب)درون مایه

ج)لحن                                                        د)راوی

4-داستان گاو اثر کیست و در کدام کتاب این نویسنده آمده؟

الف) غلامحسین ساعدی- عزادران بیل            ب)غلامحسین ساعدی- چوب به دست های ورزیل

ج)غلامحسین ساعدی- پنج داستان                 د)یحیی دولت آبادی- شهرناز 

5-کدام اثر علی محمد افغانی است؟

الف)شوهر آهو خانم                    ب) پنج داستان        

ج)نون و القلم                            د)چشم هایش

6-نام دیگر کتاب تاریخ مسعودی:

الف) تاریخ جهان گشای جوینی                              ب) تاریخ بلعمی

ج)تاریخ بیهقی                                                   د) تاریخ یعقوبی

7-کدام یک از کتاب های پرویز خرسند نیست؟

الف)مرثیه ای که ناسروده ماند                              ب)آن جا که حق پیروز است

د)برزیگران دشت خون                                          د)حسین وارث آدم

8-اعراض یعنی:

الف)اصرار کردن            ب)خادم                ج)روی برگرداندن                  د)ساختن

9-کدام معنی راهوار نیست:

الف)زیرکی                ب)تندرو                 ج)فراخ گام                          د)خوش راه

10-مترجم داستان ققنوس اثر خانم وارنر:

الف)ع.پاشایی         ب)حمیدرضا طالقانی       ج)میثاق امیر فجر          د)جلال آل احمد

 

11-کدام آرایه در نثر زیر موجود است؟«منت خدای عزوجل که طاعتش موجب قربت است.»

 الف) ایهام           ب)جناس                      ج)سجع                       د)تشبیه بلیغ

12-خیلتاشان یعنی:

الف)نوکران           ب)بینوایان                    ج)افراد بدبخت                 د)بی کاران

 

معرفی کتاب تست ادبیات برای کنکور

قرابت معنایی که بیشترین تست ها را شامل می شود کتاب تست «قرابت معنایی  انتشارات کلک معلّم از اقای علی ساجدی»

همچنین کتاب تست قرابت معنایی انتشارات تخته سیاه ازاقای شرفی.

در موضوع واژگان و املا ،کتاب تست واژگان و املا  انتشارات کلک معلم از اقاس ساجدی

در موضوع تاریخ ادبیات:تاریخ ادبیات و اعلام انتشارات کلک معلم از علی ساجدی .

در موضوع ارایه های ادبی نیز تست ارایه های ادبی انتشارات کلک معلم پیشنهاد می گردد.

برای زبان فارسی، رمزینه از شهریار قبادی بهترین است همچنین کتاب تست خیلی سبز

همچنین قرابت معنایی هامون سبطی نیز بسیار مفید است.

ادبیات درس به درس تست گاج سفید و کتاب خیلی سبز

ادامه نوشته

پاسخ خود ازمایی زبان فارسی پیش دانشگاهی

پاسخ خودآزمايي هاي

زبان و ادبيات فارسي پيش دانشگاهي-تهیه کننده عبدالمجید فاطمی

درس اول: ني نامه ص 5

1-   جدايي : دوري از مقام وصل ، جدايي روح ما از روح كل

ني : انسان عاشق دورافتاده از محبوب ازل ، انسان عارف يا كامل ، مولوي

نيستان : عالم معنا ، ذات حق و مكان وصل

2-   بيت چهارم بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

نکات مهمی در شیوه ی صحیح مطالعه درسی

شیوه ی صحیح مطالعه در دروس چیست؟

.

خواندن مقاله ی بسیار خوب زیر را به شما پیش نهاد می کنیم. چند بار با دقت مطالعه کنید:

روش های صحیح مطالعه، یادگیری

بارها شنیده ایم كه دانش آموز یا دانشجویی می گوید: "دیگر حال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم" یا "آن قدر از این كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نیست" و یا "هر چقدر می خوانم مثل اینكه كمتر یاد می گیرم" و یا "10 بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد بقیه در ادامه ی مطلب... 

ادامه نوشته

عربی2 انسانی خرداد

                                                «هو الحقّ»

امتحان درس:عربي(2) .        سال:دوم .         رشته:ادبيات وعلوم انساني.        وقت:75دقيقه.

 مديريت آموزش وپرورش شهرستان بوشهر  /     نام و نام خانوادگي :.........................

   دانش آموزان بزگسال ،آزاد                             /   نام آموزشگاه : ..............................

ف

                                                            سوالات

بارم

1

للتّرجمة؟؟

 الف- رَفَعَ يَديهِ إلي السّماءِ و دُموعُهُ جاريةٌ من عَيْنَيْهِ .

ب- ما أرْخَصَ الجَمَل لَوْلا القِطّةُ

 ج- فإذا أعْطيتَهُ اُجْرَتَهُ شَكَرَكَ قَبْلَ أنْ تَشْكُرَهُ .

د- أسَدٌ عليَّ و في الحُروبِ نعامةٌ .

 ه- القِطّةُ تَري في الظّلامِ أفْضَلَ مِنْ الإنسانِ بِسَبْعِ مَرّاتٍ .

 و- كانُوا يَزْرَعونَ بُذُورَ الحِقْدِ و العداوَةَ لِآلِ عليّ(ع) في قُلوب النّاسِ .   بقیه در ادامه مطلب...

3

ادامه نوشته

سوال عربی2 خرداد تجربی

باسمه تعالى                                  تاريخ آزمون:5/3/87

سؤالات هماهنگ عربى 2 رشته هاى تجربى ورياضى               نوبت: خرداد ماه                   ساعت آزمون:14:30

نام:                   نام خانوادگى:                      نام پدر:              نام آموزشگاه:         مدت آزمون: 80 دقيقه

صفحه:1

 

تَرجِم العباراتِ التّاليةَ إلى الفارسيّة:

ألف-  لا نَسمَحُ، أولئِكَ شِرذِمةٌ قليلونَ.

ب-  مَن طَـلَبَ العُـلى سَهِرَ اللّيـالي.

ج- كَأنَّ إرْضاءَ النّاسِ غايةٌ لا تُدرَكُ.

د-  جِئتُ إلَيكَ لِأتَكَلَّمَ حولَ مَشاكِلي.

ه-  لَيتَ الإنسانَ يُدرِكُ سِرَّ هذا الجَمالِ.

و-  أنا ذلكَ العبدُ الَّذي حَمَلَ مَعَكِ القِربةَ.                      بقیه در ادامه ی مطلب...

 

ادامه نوشته

سوال عربی1

 

بإسمه تعالی-سوالات امتحان هماهنگ پاياني درس عربي (1) عمومي

سال اول كليّه رشته ها

ساعت شروع:30/9

سال اول عمومي دانش آموزان وداوطلبان درنوبت خردادماه سال تحصيلي:89 -1388

تاريخ إمتحان4/3/1389

تعدادصفحات:   ( 3)

آموزش  و پرورش  بوشهر

مدّت إمتحان:90دقيقه

رديف       صفحه أول سوالات آزمون هماهنگ پاياني عربي (1) كليه كلاس هاي اول دبيرستان هاي بوشهر بقیه در ادامه ی مطلب                               نمره

ادامه نوشته

نکات مهم در ترجمه

مترجم برای ارائه ی ترجمه دقیق و رسا باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهد :

 

 

 1) در ترجمه ی اسم توجه به عدد آن ( مفرد ؛ مثنی ؛ جمع )ضروری است.

 

 

لی مِسطرةٌ وَقلمان ِوکُتُبٌ

یک خط کش و دو قلم و تعدادی کتاب دارم

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

ترجمه دروس عربی3 انسانی

ترجمه دروس عربی3 انسانی

 

درس اول

و ياد كن در كتاب،  ابراهيم را كه بسيار راستگو و پيامبر بود.

هنگامي كه به پدر خود گفت: اي پدرم! چرا آن چيزي را عبادت مي‌كني كه نمي‌شنود و نمي‌بيند وتو را از چيزي بي نياز نمي كند.

اي پدرم! براي من از علم آن مقدارآمده است كه براي تو نيامده است. پس، از من پيروي 

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

متضاد و مترادف عربی3 تجربی

مترادف ها و متضادهای موجود در هر درس ،عربی3 رشته های تجربی و ریاضی

ادامه نوشته

پاسخ خود ازمایی زبان فارسی تخصصی-انسانی

پاسخ خود آزمایی های زبان فارسی ۳-فاطمی

ادبیات وعلوم انسانی

کد ۴/۲۴۹

درس اول
فعالیت ۱ ص ۱۱
بر اساس الگوی زیر ، یک گروه اسمی بسازید و درباره ی امکان جابه جایی اجزای آن گفت و گو کنید:
صفت + صفت + اسم + نقش نمای – + صفت + نقش نمای – + اسم
۱- آن چند اختر تابناک آسمان
۲- این دو کتاب ارزشمند تاریخ

ادامه نوشته

پاسخ خود ازمایی ادبیات فارسی تخصصی انسانی

پاسخ خود آزمایی های درس ادبیات فارسی سوم انسانی

 

درس اول( ستايش خدا و نعت پيامبرص)ص5

1-بيت سوم« يتيمي كه ناكرده قران درست                                كتب خانه ي چند ملت بشست »

2- معراج

3ـ خانه اي كه داراي حرمت و جنگ كردن در آن حرام است وهر كس در آن پناه مي گرفت از حمله ي ديگران در امان بود.

4ـ بزرگ داشت ، پاس داشت و گرامي داشت.

5ـ  گل زرد  ياگل نرگس.

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

پاسخ خودازمایی ادبیاتفارسی3 تجربی-ریاضی

 

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی3 ( ریاضی و تجربی )

خود آزمایی درس اول صفحه ی 6

1-کوتاهی در سپاس گزاری و عبادت

2-الف) رحمت ( باران رحمت بی حسابش …) ب) عیب پوشی ( پرده ی ناموس بندگان …)

  پ) روزی رسانی ( وظیفه ی روزی به…)      ت) بخشایندگی و آمرزش (هر گه که یکی از بندگان…)

3- ابر و بادو مه خورشید…        /       همه از بهر تو …

4- ضمیر «ش» در جمله ی «بازش بخواند» و « بار دیگرش به تضرع و زاری بخواند » و ضمیر «م» در جمله ی « بوی گلم چنان مست کرد.»

5- الف) مه طاسک….( مه مانند طاسک…) ب) شب طره ی پرچم…( شب مانند طره ی…)و…

6- نثر مسجع و فنی زیرا در ان انواع سجع ها ، تشبیهات ، استعاره ها و …به صورت طبیعی و با رعایت اعتدال به کار رفته است.

7- غزل هایی است هم وزن  با قافیه های متفاوت که با بیت مصرع غیر تکراری ، به هم می پیوندد.

 

درس دوم ص 13

1-اندوه و تآسف و اندرز گویی

2- پیشنهاد می کند که سپاهیانی از زابل بیاورد که با هم بجنگند و اسفندیار که خواهان جنگ و خون ریزی است به آرزوی خود برسد . و همچنین ص 63 سطر دوم و سوم

3- الف کنایه در مصراع دوم بیت سوم. ب) تضاد واستعاره در بیت پانزدهم . مبالغه در بیت شانزدهم و…

4- کوشش و اصرار

5- زال در کودکی به وسیله ی سیمرغ پرورش یافته است…

6- الف ) زمینه ی داستانی دارد .   ب) جنبه ی قهرمانی دارد   ج) خرق عادت در ان دیده می شود   (رویین تنی اسفندیار و حضور سیمرغ)    د) تا حدودی جنبه ی ملی دارد.

 

درس سوم ص 21

1-صفحه ی 16 سطر 13 و14 همچنین صفحه ی 17 دو سطر آخر و …

2- شخصی حراف ، چاپلوس ، حسود و نوکر صفت

3-الف لحن خشن رضا شاهی که بیشتر حالت محاوره ای دارد ب) لحن سنگین و با وقار و ادبی کمال الملک ج) زبان معیار (توضیحات نویسنده در متن)

4- صفحه ی 17 سطر 10 تا 15 صفحه ی 15 سطر 16 تا 18

5- تابلوی خود را از روی بوم برداشت و بر زمین گذاشت این کار نشانه ی تواضع در مقابل افراد شایسته و گمنام و ارزش نهادن به هنر و هنرمندی دیگران است.

 

درس چهارم ص 37

1-صفحه ی 28 سطر 11 تا پایان بند

2- به علت انس و دلبستگی بیش از حد به گاو و چون گاوش همه ی زندگی اش است و نمی خواهد که باور کند.

3-از خود بیگانگی که موجب گریز از واقعیت می شود – جهل و فقر – نا بسامانی های اجتماعی – زندگی درد بار روستاییان.

4- در داستان نظامی عروضی بزرگ زاده ای را می بینیم که به علت بیماری مغزی (مالیخولیا) خود را گاو می پنداشت که بوعلی سینا با ابتکار خود او را مداوا نمود ، اما در این داستان شخصی را می یابیم که با از دست دادن همه ی سر مایه ی خود ، خود را گاو می پنداشت و در نهایت به مرگش منتهی شد.

 

درس پنجم ص 45

1- گل دسته ها ( 1- مناره ها 2- بچه ها) فلک ( 1- آسمان 2- نوعی ابزار تنبیه )

2- لحن داستان کودکانه است ، از طریق گفته های کودکانه به طرح موضوع اصلی پرداخته است البته برای شخصیت های دیگر نیز لحن ویژه ای به کار برده است.

3- بله زیرا مواردی چون فلک، مناره ، پله ، می توانندمفاهیم رشد ، کمال  و عروج را القا کنند و این دو می توانند نماد کسانی باشند که می خواهند به رشد و تعالی برسند . و مدرسه می تواند نماد جامعه باشد . از طرفی نمایانگر مفاهیمی چون محرومیت های اجتماعی ، وجود محدودیت های جامعه ، قوانین سلیقه ای نیز هست.

4- اصغر نماد افراد پر ادعا اما در عمل ناتوان و ترسو و متکی به دیگران . راوی فردی کنجکاو و جستجوگر و بی باک است . (قهرمانان با توجه به موقعیت سنی و اجتماعی خود ، دارای صداقت کودکانه و همان شیطنت های زمان تحصیل که نویسنده  توانسته است شخصیت آن ها را به طور کامل در ذهن بگنجاند)

5- از اصل غافل گیری استفاده نموده و مستقیما وارد اصل ماجرا شده است و همچنین به کار گیری ایهام لطیف در عنوان درس به زیبایی آن افزوده است.

 

درس ششم ص 53

1- من فرزند و شاگرد این پدرو تربیت شده و تابع او هستم بنابر این من هم چون او این هدیه ها را  نمی پذیرم.

2- شبهه ناک بودن اموال( یقین نداشت که آن اموال حلال است یا نه)

3- من باید در قیامت برای آن هدایا پاسخگو باشم.

4- قناعت ، بلند همتی ، شجاعت ، حق گویی ، تربیت صحیح و…

5- الف) به کار بردن متمم بعد از فعل (صفحه ی 49 آغاز سطر دوم ) ب) به کار بردن افعال فراوان (51 بند آخر)  ج) ایجاز( صفحه ی 50 سطر اول بند دوم ) وجود لغات و ترکیبات عربی ، حذف به قرینه و….

 

درس هفتم ص 57

1-برای نمایش هنر نویسندگی بیهقی و پیوستگی مطالب آن.

2- سر و لباس و وضع ظاهر و طرز رفتار آنان.

3- الف ) محبو بیت حسنک ب) بد جنسی دشمنان او ج) استفاده از اوباش در موقعیت های مختلف.

4- تا بر نشاط و رغبت خوانندگان بیفزاید و به آنها پند و اندرز دهد.

 

درس هشتم ص70

1- صفحه ی 70 بند اول و دوم

2- بله ، زیرا لحنی حماسی دارد و به مبارزه دعوت می کند البته زمینه های حماسه در آن چندان مشهود نیست اما وجود بعضی زمینه ها را در آن نمی توان انکار کرد : خرق عادت، قهرمانی، ملی (امت اسلامی) اماعنصر داستانی آن مشهود نیست .

3- الف ) موسی= حضرت امام ب) فرعونیان و قبطیان = اسرائیلی ها و صهیونیست ها

4- چهره ی پیر (حبیب بن مظاهر و جناده ) جوان( حضرت قاسم بن الحسن (ع)- عمروبن جناده)

5- بیت اول « خار و خاره » جناس  بیت ششم تلمیح و…

 

درس نهم ص 79

1 – آن ها دارای روحیه ی ایثار ، شجاعت ، مقاومت، صمیمیت ، مهربانی و …هستند.

2- شجاعت ، آرامش استواری ، مردانگی ، مظلومیت ، اعتماد به نفس

3- پاتک: ضد حمله برای پس گرفتن خاک و یا ضربه زدن پس از هجوم دشمن. انهدام نیرو: عملیات برای از بین بردن امکانات نظامی و انسانی دشمن .عمل کردن : الف) حمله کردن  ب) منفجر شدن ابزار انفجاری.

4- سر مشق گرفتن نیرو های مقاوم و استوار از یکدیگر.

5- دو مرغ رها ، دو صف یا کریم

6- تا رو شنی نگاه جانباز را برتر از آفتاب نشان دهد .

7- یک سبد اینجا واحد شمارش و به مفهوم انبوهی و فراوانی است. نور و رو شنایی فراوان و بسیار زیاد، نور معنویت ، بصیرت.

 

درس دهم ص 88

1- زیرا امری خدایی و مظهر پاکی و روشنایی است.

2- عزت و کمال ، شکوه و نعمت های جوانی

3- جوانی ، انسان

 

درس یازدهم ص91

1-  خدا به انسان می گوید :/ شفایت می دهم /از این رو که آسیبت می رسانم / دوستت دارم/ از این رو که مکافاتت می کنم.

2- آنهایی که حقیقت را نادیده می گیرند و قصد دارند آن را پنهان کنند.

3- کاریز: افراد خودخواه – رودها: افراد جامعه – آب: کمک ، خیر و برکت، فایده – خورشید و زمین: پدیده های بزرگ و باشکوه – گل ها: پدیده های معمولی و لطیف

 

درس دوازدهم ص 98

1- رامین                          2- امید رسیدن به محبوب ، زندگی بخش است.

3- زیرا در این شعر از مفاهیمی چون : احساسات و عواطف ، عشق، وفا، امیدو… سخن به میان آمده است.

4- راز محرمانه و نهانی عاشق.                          5- به دلیل صفا و صداقت در پیام رسانی.

6- با بیت اول شعر خاقانی. با این توضیحات : الف) در بیت حافظ«صبا» به هدهد تشبیه شده است ودر بیت خاقانی این مورد نیست.ب) در بیت حافظ«سبا» استعاره از جایگاه معشوق است.و در بیت خاقانی«آفتاب وفا» استعاره از خود معشوق است.پ) در بیت حافظ ابتدا خبر و سپس تآکید آمده ولی در بیت خاقانی ابتدا تآکید و سپس خبر آمده است . ت) در بیت حافظ آرایه های :تشبیه، استعاره ، تلمیح و تشخیص وجود دارد. و در بیت خاقانی تشبیه و استعاره وجود دارد. و دیگر اینکه در هر دو بیت مقصد مقدس است و پیام اهمیت دارد . و از نظر اصالت مضمون این موضوع ابتدا در شعر خاقانی مطرح شده و سپس حافظ آن را به شکلی دیگر بیان کرده است.

 

درس سیزدهم ص102

1- شناخت پروانه ی اول و دوم ؛ زیرا معرفت اولی در مرحله ی علم الیقین و دومی در مرحله ی عین الیقین قرار داشت در حالی که سومی به مرحله ی حق الیقین رسید و حقیقت حال محبوب را درک کرد.

2- آتش شمع.

3- از تمام داستان مفهوم دو بیت سعدی را در می یابیم و آن این است که: تا خود را فراموش نکنی به حق نمی رسی.

4- بیت اول: هین سخن تازه بگو تا دو جهان…          5- خمش ایهام دارد : 1- خاموش - ساکت  2- تخلص مولوی

6- هیچ موفقیتی بدون لطف و نظر خدا حاصل نمی شود.

 

درس چهاردهم 111

1- کبوتر طوقدار : پیام نویسنده این است که اتحاد یکدلی  و تعاون باعث موفقیت می شود.از ماست که بر ماست: : پیام شاعر این است که عامل همه ی تباهی ها ، تکبر و غرور است و هرچه نصیب ما می شود حاصل و نتیجه ی اعمال ماست.

2- کبوتران اضطرابی می کردند و هر یک خود را می کوشید. ( می کوشید = می کوشیدند )

3- آنچه که لازمه ی رهبری و بزرگی است باید انجام دهم .

4- چون لازمه ی رهبری و بزرگی این است که رهبر در مواقع خطر ابتدا به فکر دیگران باشد.

 

درس پانزدهم ص 117

1- عقل موجودی استدلالی و منطقی است و همیشه در پی یافتن مجهولات و نادانسته هاست به همین دلیل تکرار را نمی پسندداما احساس در پی تجدید خاطره ها و مرور گذشته هاست به همین خاطر احساس، تکرار را دوست دارد.(این سؤال یاد آور این بیت حافظ است:        یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب         کز هر زبان که می شنوی نا مکرر است)

2- نوروز و طبیعت

3- نیاز به باز شناخت طبیعت به علت پیچیدگی تمدن مصنوعی/ نوروز نیاز ضروری جامعه و خوراک حیاتی یک ملت است/ نوروز تجدید تاریخ و باز گشت به اصل است / نوروز فصل شکفتگی روح و جان است / نوروز با اعتقادات دینی ما پیوند دارد .

4- صفحه ی 130 چهار سطر آخر

5- بیت دوم = عرصه و عرضه جناس  / بیت چهارم واج آرایی و…

6- تقلید کور کورانه ، خودباختگی و تهاجم  فرهنگی

 

درس شانزدهم ص124

1- "کل ارض کربلاء و کل یوم عاشورا و کل شهر محرم" « امام صادق»

2- مبارزه ی دایمی بین حق و باطل

3- تلمیح / روح و نوح جناس / روح ایهام  دارد 1- جان 2- جبرئیل / طوفان و نوح مراعات نظیر

4- پریدن پلک چشم « آمدن مهمان و وقوع یک اتفاق و رویداد »

5- مصراع دوم بیت چهارم ومصراع اول بیت هفتم درهردو بیت پایان همه چیز راامام زمان معرفی می کند.

6- مرجع هردو امام زمان است.           7- متناقض نما «پارادکس » آرامش طوفانی

8- قالب سپید: 1- بی وزن است 2- قافیه ندارد 3- کوتاه و بلندی مصراع ها

 

درس هفدهم ص 128

1- وسعت وجودی امام / غمخوارگی / بیدارگری / مورد علاقه ی مردم است

2- کلام امام منبعث از آیه های روشن قرآن است و تازگی و طراوت کلامش همیشگی است.

3- خود اتهامی« محاکمه ی درونی » شاعر غفلت هاو کوتاهی های خود را یک یک…

4- بشکن دل بی نوای ما را ، ای عشق       این ساز شکسته اش خوش آهنگ تر است

5- زیرا خداوند دل های شکسته را دوست دارد . اشاره به حدیث:«همانا خداوند نزد دلهای شکسته است »

6- رباعی "بر موج بلند": جناس ناقص بین سنگین و رنگین – رباعی "ساز شکسته":  جناس ناقص بین رنگ و تنگ -  رباعی "تقدیمی" جناس تام  بین هزار/ هزار

 

درس هجدهم  ص 138

1- بهره از شیوه ی توصیف و داستان نویسی به شکل رمان

2- اعتقاد و باورقلبی نویسنده به پیامبر و دین اسلام و قدرت قلم نویسنده واین که مکه همه ی عظمت خودرا مدیون پیامبر است.

3- قدیم : سیره ی ابن هشام / جدید : سیرت رسول الله از دکتر عباس زریاب خویی

4- دو بیت اول: پیامبر اسلام سواد خواندن ونوشتن نداشت به اراده ی خداوند از همه ی علوم سرشار گردید.بیت سوم: با مفهوم پیامبر اسلام با قلب  و درون پاک با خدا ارتباط داشت نه از طریق قراردادهای مرسوم زندگی… صفحه ی 152 بند دوم صدایی از عالم بالا…

 

درس نوزدهم ص 145

1- بی اعتباری و بی اهمیتی او                         2- ص 161 بند چهارم دلم از ترقی عدلیه…

3- ماجرای مسافرت امیر سامانی و بازگشتش تحت تآثیر شعر رودکی

4- صفحه ی 161دو سطر آخر / رفتم تا قاضی شوم و درخت بیداد را از بیخ و بن بر اندازم. / از ترقی عدلیه…

 

درس بیستم ص 152

1- پا و فرق تضاد/ پای بر فرق و فرقدان بینی کنایه از ارزش و مقام بسیار بالا یافتن/ بیت اغرق نیز دارد

2- جان گداختن به آتش عشق                              3- صفحه ی 167 سه بیت آخر

4- برای درک حقایق الهی نیازی به ابزار مادی نیست چون حقایق مانند آفتاب روشن است ولی درک ما اندک وناقص است.                                               5- بیت نوزدهم درس

6- صفحه ی 167 دو بیت آخر / صفحه ی 168پنج بیت آخر

 

درس بیست و یکم  ص 155

1- بیت پانزدهم                       2- بیت پانزدهم           3- ...           4- کرم و بخشش کردن بر بندگان 

5- به حضرت موسی هم وحی رسید و هم حقایق عالم را دید ( به بینش و یقین بالایی دست یافت)

6- بیت آخر . هیچ آدابی و ترتیبی…

 

درس بیست و دوم ص 160

1- دل عصاره ی روح آمیخته با عشق است .         2- بار نیافتن در دل انسان

3- دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند    گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند... 

سربلند باشید-فاطمی