نکته های مهم زبان فارسی عمومی سال چهارم

زبان فارسی عمومی

نکته های شعر نیما

می تراود = از مصدر تراویدن استعاره مکنیه و حس آمیزی حس دیدن مهتاب و شنیدن چکیدن و تراویدن- شب تاب استعاره از آگاهی ناچیز

مهتاب و شب تاب :مجازاً تمام آفریده ها-خواب به چشم شکستن کنایه از بی خوابی و بیداری به سبب بی قراری-لیک= حرف ربط هم پایه ساز-خفته:کنایه از غافل(مردم غفلت زده ی ایران در زمان مشروطه) چشم تر کنایه از گریان (به خاطر دلسوزی برای وطن و مردم

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

نمونه سوال زبان پیش دانشگاهی

نمونه سوال آزمون زبان و ادبیات فارسی پیش دانشگاهی

1ـ منظور  شاعر از مصراع های زیر چیست ؟ شعر از دیدگاه عرفان به چه چیزی اشاره دارد ؟

من نمازم را وقتی می خوانم  / که اذانش را باد ، گفته باشد سر گل دسته سرو / من نمازم را پی تکبیرة الاحرام علف می خوانم / پی قد قامت موج ...همه ی مظاهر الهی باعث نزدیکی شاعر به خدا می شود(نماز) انسان را به قرب الهی می رساند.) –هدف عارف رسیدن به حق است.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

نکات مهم ذروس پیش دانشگاهی

معني ها و نكته هاي زبان فارسی سال چهارم

نكته هاي درس مجنون و عیب جو

ب1- عيب جويي، نهاد.به مجنون :متمم.ي در روزي و عيب جويي و نكويي، نكره است. نكويي:مفعول.ليلي متمم صفت (بهتر) نكو:زيبا رو(ق ب)   ب2- در چشم تو حرف اضافه و متمم.حوري :مسند.چشم: مجازاً، نظرگاه.هر جزيي: متمم اسم.اسمش(حسن، زيبايي)ي در قصوري و حوري، نكره است.حور: جمع احور به معني مرد و زن سياه چشم بهشتي.است در مصرع اول:اسنادي در مصرع دوم: وجود دارد.(جناس تام)

ادامه نوشته

سوال زبان فارسی عمومی پیش دانشگاهی

به نام خالق يگانه

زبان فارسی 1 پیش دانشگاهی

الف) درك مطلب و خودآزمايي ( 8 نمره )

1- دربيت«هركه جزماهي زِآبش سيرشد    هركه بي روزيست،روزش ديرشد» چه كساني ازنظرمولانا،ملول وخسته اند؟

2- دربيت«من خفته بدم به ناز دركتم عدم    حسن تو به دست خويش بيدارم كرد» تركيب«كتم عدم»چه مفهومي دارد؟

3-دربيت «خروشيدوبرجست لرزان زِجاي     بدرّيدوبسپردمحضربه پاي»

مفهوم كنايي«بسپرد محضربه پاي»رابنويسيد.

4- دربيت«من چشم ازاوچگونه توانم نگاه داشت   كاوّل نظربه ديدن اوديده ورشدم»:

شاعر،عشق وديدن معشوق راموجب……….خود مي داند.

5- باتوجّه به بيت زير،تفاوت ديدِ مجنون وعيب جو رابنويسيد.

       توقدمي بيني ومجنون جلوه ي ناز   توچشم واونگاه ناوك انداز

6- باتوجّه به بيت زير ازنظرسعدي:مردداناساكت است چون كه…………..

     ازآن مرددانا دهان دوخته ست    كه بيندكه شمع اززبان سوخته ست

7- دربيت«ديدي كه مراهيچ كس يادنكرد   جزغم كه هزارآفرين يرغم باد»

  الف) مفهوم«غم» چيست؟

  ب)مفهوم آن(غم)با كدام يك ازابيات زيرنزديك تراست؟

  الف)آن پريشاني شب هاي دراز وغم دل   همه درسايه ي گيسوي نگارآخرشد

   ب)خروشي برآمد زِ دشت و زِشهر   غم آمد جهان راازآن كاربهر

8- دربيت«عشق اوبازاندرآوردم به بند   كوشش بسيارنامدسودمند»

كدام خصوصيّت عشق را مي توان ديد؟

9- تفاوت معنايي«فرمودن»را در ابيات زيربيان كنيد.

   الف)وزآن پس به موبدبفرمودشاه   كه برچوب ريزندنفت سياه

    ب)آن همه نازوتنعّم كه خزان مي فرمود  عاقبت درقدم بادبهارآخرشد

10- دربيت«غرقه ي وهميم ورنه اين محيط   ازتنك آبي كناري بيش نيست»

الف)منظور از«محيط»چيست؟

ب)چرا به كنارتشبيه شده است؟

11- دربيت«بگفت ازصبركردن كس خجل نيست   بگفت اين،دل تواندكرد،دل نيست»

مرجع ضمير«اين»چيست؟

12- درمصراع«زدم اين فال وگذشت اختر وكارآخرشد»طبق عقيده ي پيشينيان «گذشتن اختر»به چه معناست؟

13- دربيت«گفت:نزديك است والي راسراي،آن جاشويم /  گفت:وال ازكجا درخانه ي خمّارنيست»

  الف)شاعربابهره گيري ازطنز،چه موضوعي راترسيم مي كند؟

   ب)اين نوع شعرمربوط با كدام يك ازانواع ادبي است؟

14-درمصراع«پياپي بكش جام وسرگرم باش»ايهامِ تركيب مشخّص شده راتوضيح دهيد.

15- دربيت«مگركاتش تيزپيداكند     گنه كرده را زود رسواكند»

  الف) «مگر» به چه معنايي به كاررفته است؟

   ب)اين واژه(مگر)باكدام بيت زيرتناسب معنايي دارد؟

        فراوان سخن باشدآگنده گوش         نصيحت نگيرد مگر درخموش

       مگر كزشمارتوآيد پديد                كه نوبت به فرند من چون رسيد

16- معادل امروزي عبارت«زبان درازي كردن»برابر است با……………….

 

ب) معني ومفهوم شعر ونثر ( 4 نمره )

1-    شماريت بامن ببايدگرفت.

2-    آن روزكه من سرچوب پاره سرخ كنم،توجامه ي اهل صورت پوشي.

3-    پروردگارا ! مگذاركه صولت خشم،حصار بردباري مرا درهم بشكند.

4-    مكن كاري كه برپاسنگت آيو              جهان بااين فراخي تنگت آيو

5-    زبان دركش اي مردبسياردان              كه فرداقلم نيست بربي زبان

6-    آتش است اين بانگ ناي ونيست باد      هركه اين آتش ندارد،نيست باد

7-    آرزوهاي دو علم دستگاه                  ازكف خاكم غباري بيش نيست

 

پ)تاريخ ادبيات و سبك شناسي ( 2 نمره )

1-    نام ديگربوستان…………….است. اين كتاب ترسيم چيست؟

2-    دو ويژگي اسلوب هندي رابنويسيد.

3-    تفاوت شعرغنايي معاصر، نسبت به مشابه آن در دوره هاي قبل چيست؟

4-    تنهااثرباقي مانده ازعطّارچيست؟ اين اثر درشرح زندگاني………………است.

 

ت) حفظ شعر ( 1 نمره )

1- ساقيالطف نمودي…………….                   كه به تدبيرتوتشويش خمارآخرشد

2- گفت:بايدحدزندهشيارمردم،مست را            گفت:هشياري بيار…………………

3- دستم ندادقوّت رفتن به پيش دوست             ………………………………………

 

 موفق باشید.فاطمی

 

 

بارم بندی زبان فارسی  عمومی پیش دانشگاهی


شیوه نامه ی نمره گذاری و ارزش یابی درس های زبان و ادبیات فارسی پیش دانشگاهی

درس: زبان وادبیات فارسی( عمومی همه ی رشته ها) ،کد کتاب 1/283-چاپ  1391

 

 

نمره ی پایانی اول

پایانی دوم، شهریور، دی و بزرگسالان

نیمة اول کتاب

نیمة دوم کتاب

معنی و مفهوم شعر و نثر

۶

۲

۴

معنی واژه در جمله

۱

۰.۵

۱

درک مطالب

۴

۱.۵

۲.۵

خودآزمایی

۳

۱

۲

تاریخ ادبیات و درآمدها

۲

-

۱.۵

آرایه‌ها و نکات بلاغی

۲

-

۲

شعر حفظی

۲

-

۲

جمع

۵

۱۵

نمره ی نهایی

۲۰

۲۰

 

 

توجه:از ابتدای کتاب زبان و ادبیات فارسی عمومی تا پایان درس ۱۴ به نوبت اول و از درس ۱۵تا پایان کتاب به نوبت دوم اختصاص دارد